TO

Datum: 5 nov 2015
Tid: 07.30-09.30
Plats: Torget, Portgatan 3, Eskilstuna

I Mälardalen driver för närvarande Mälardalens högskola (MDH) och Mälardalen Industrial Technology Center (MITC) tillsammans med Eskilstuna kommun ett förstudiearbete där man mappar ut vilken kompetens och kapacitetsutveckling inom additiv tillverkning som gemensamt skall byggas de närmsta åren.

Vilka behov har företagen, vilka behov finns i regionen samt vilken forskning och utbildning behövs?
Samtidigt befinner vi oss i ett nationellt och internationellt nätverk inom AM-området som består av andra högskolor och universitet, forskningsinstitut, företag som tillverkar AM-maskiner, pulvertillverkare, samt företag som använder AM för att tillverka produkter. Tanken är att varje nod i Sverige ska ha sitt eget expertområde.

Som ett led i detta arbete bjuder vi nu in till en workshop som utgör en start på att etablera 3D printing i Eskilstuna/Sörmland. Ambitionen är att sätta samman en arbetsgrupp med ett antal företag som tillsammans ska arbeta för att konkretisera etableringen av 3D printing i regionen. Processledare under workshopen är Anna Harrysson.

Aktiviteten arrangeras av Mälardalens högskola, Munktell Science Park, Eskilstuna kommun, MITC, Robotdalen, Interactive Institute.